Thursday 1 May 2008

SUNNAH NABI TEMPAT RUJUKAN KITA

Firman Allah Taala
“kemudian jika kamu berbantah2 dalam sesuatu perkara,maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada KITAB ALLAH (QURAN) dan SUNNAH Rasul,jika kamu benar beriman kepada ALLAH dan hari akhirat,Yang demikian adalah lebih baik bagi kamu dan lebih elok pula kesudahannya.[maksud surah an-nisa 59].
Sahabat –sahabat sekelian ayat diatas merupakn kepentingan menjadikan hadis Rasullah sebagai sumber rujukan kedua selepas Al Quran. Ini lah warisan yang ditinggalkan oleh Rasullah kepada kita. Al Quran dan Sunnah adalah terbaik untuk menyelesikan masalah umah Islam, baik perkara yang sekecil-kecilnya hinggalah pekara yang sebesar-besarnya. Rasullah tidak meninggalkan harta dan pangkat untuk Islam bagi menyelesaikan masalah yang bakal dihadapi oleh umat Islam. Baginda tinggalkan Al Quran dan Sunnahnya. Lihatlah bangsa arab yang berpegang akan wasiat ini mereka telah mencipta ilmu-ilmu baru semasa barat mengalami zaman kegelapan. Mereka juga dapat memerintah 2/3 dunia dan bangsa sangat dihormati kerana berpegang dengan Al Quran dan Sunnah.
Umat Islam sekarang ini diserang dengan pelbagai sudut melalui media masa dan filem-filem dengan dahsyatnya. Ini kerana kita umat Islam sudah tidak dihormati dan tidak ditakuti. Masalah ini berlaku kerana kita tidak kembali kepada ajaran Islam tidak merujuk Al Quran dan Sunnah sebagai cara hidup. Kehidupan seharian dan akhlak kita jauh dari nur Al Quran dan Sunnah. Bukan sekadar itu sahaja budaya dan amalan Islam terhakis sedikit demi sedikit bermula dari diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita. Apa tah lagi negara. Mulia dan hina seseorang muslim dan juga masyarkat Islam itu bermula sejauh mana pegang dengan Al Quran dan Sunnah dan mengamalkannya

No comments: