Thursday 22 May 2008

Azimat Ibunda

Langit tirmizi menghantar dirimu
Menuju jalan pulang
Hari- hari indah bersamamu
Bertabur di tanah kenangan

Wajah berona simpati
Kau tatapi
Buat kali terakhir
Sedih dan sayu dari kamar akhlak
Mengundang airmata

Hanya rindu dan doa buatmu
Semoga kau tenang dan bahagia
Agar syurga menjadi milikmu
Bukan hanya di telapak kakimu

Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ayah ibu

Menumpang di segenap ruang
Yang ada di lubuk berkasihan
Begitu indah setiap detik
Di dalam rahimmu

Sehingga teramat asyik
Setiap saat di pangkuanmu
Keperitan itu
Kau rasa indah demi anakmu

Setitis airmata ibu
Yang gugur kerana kesedihan
Segaris luka di hati ibu
Kerna kederhakaan

Tertutup pintu syurga
Jika tiada keampunannya
Azimat ini ku tanam
Di lubuk hati yang dalam

Di tirai malam aku bersandarkan
Pada dinding kepiluan
Bersenandungkan merdu suara anak
Terlena di rajuk dan rindu

Tiada yang terindah di dunia
Dapat menggantikanmu
Pilihan yang terbaik takkan dapat
Mengisi lorong hatiku

Monday 19 May 2008

UM


Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:

“Redha Allah bergantung redha kedua ibu bapa, dan murka Allah bergantung kepada kemurkaan ibu bapa”
Riwayat al Hakim

Masih teringat kata ibuku “kalau mak pergi haji nak pergi dengan Khaidirlah”. Kerisauan terasa dalam seorang anak sebab hajat ibuku nak pergi haji bertemankan anaknya. Ketika tu baru belajar-belajar simpan duit kerana nak kawin manalah tau ada jodoh. Kerja sudah empat tahun mengajar. Orang bujang duit sikit habis apatah lagi duit banyak, baiklah simpan. Sekali lagi teringat pesan ibuku “Khaidir kalau nak kawin carilah orang dekat-dekat sahaja” kata ibuku.

Terasa dua tanggungjawab ini yang perlu diselesaikan. Umurku kira terlebih wajib kawin dan umur ibuku juga semakin bertambah. Kesihatan dia pun perlu diambil kira. Semua ini dipanjatkan kepada Maha Pencipta sesungguhnya hanya Dia Allah yang mampu memakbulkan segala permohonan kita. Sebagai hamba kita boleh merancang sesuatu dan berusaha. Berjaya dan tidak berjaya semuanya kehendak Allah. Alhamdulillah tahun 2005 jodohku sampai, kawin dengan junior di sekolah menengah dulu. Keluarga kami dah saling kenal, tidak menjadi masalah lagi pun dekat tidak sampai 10 minit dari rumahku. Makbul doa ibuku gembira hati ibuku tercapai hasratnya. Hatiku pun gembira juga sebab kami dah kenal antara satu sama lain. Cuma semasa di sekolah tidak pernah bercakap. Sekolah agama memang bi`ah islamiah itu bagus. Bercakap dengan pelajar perempuan bila perlu sahaja. Pergaulan mengikut akhlak Islam, tiap-tiap hari kami dihidangkan ayat-ayat al-Quran dan hadis Rasulullah. Hati selalu dibasuh dengan al-Quran menggilap sifat mahmudah dan menjauhi sifat-sifat mazmumah.

Rupanya rezeki orang kahwin lebih murah. Pada tahun akhir tahun 2005 daftar untuk menunaikan haji dan pada tahun 2006 alhamdulillah duit sudah cukup. Tahun 2007 aku dan ibuku memohon untuk pergi awal kerana masalah kesihatan. Alhamdulillah Allah permudahkan urusan untuk menunaikan rukun Islam yang kelima. Pada pertengahan bulan 12 tahun 2007 berangkatlah ke tanah suci. Semasa di Mekah ibuku banyak bergantung kepadaku sebab semasa belajar di Jordan dahulu sudah menunaikan haji. Sudah lama tidak bercakap Arab, seronok juga rasanya dapat berkomunikasi dengan umat Islam lebih-lebih lagi dalam bahasa Arab.

Bila bercakap bahasa Arab teringat mula-mula belajar bahasa Arab di Syria selama satu tahun pada tahun 1991 hingga 1992. Di Mekah aku banyak tolong ibuku semasa ingin melakukan ibadat haji terutama tawaf dan saie. Begitu juga di Arafah, Muzdalifah dan Mina lebih-lebih lagi semasa melontar Jamrah. Pergorbananku ini untuk membalaskan jasa dan pengorbanan ibu kepadaku. Ianya juga usaha untuk menjadi anak soleh walaupun tidak terbayar pengorbanan terhadapku. Amat mengkagumi semangat dan usaha ibuku mendidik kami adik beradik seramai 7 orang, yang kehilangan ayahanda tersayang semasa usiaku 15 tahun. Kami adik-beradik di sekolahkan di sekolah agama supaya menjadi anak soleh atau sekurang-kurangnya pandai membaca doa sekiranya mereka sudah tiada. Bulan Mac 2008 sekali lagi aku meninggalkan Malaysia kerana kerana menemani isteriku menyambung PhD di Universiti Lancaster UK selama 3 tahun. Ini kali kedua aku meninggalkan ibuku di Malaysia buat semantara waktu. Insyallah selepas 3 tahun lagi aku akan balik untuk membalas jasa-jasa ibuku walaupun tidak terbalas. Paparan ini untuk menjadikan diriku selalu ingatkan jasa-jasa ibuku dan usaha menjadi anak yang soleh.

Tidak juga lupa ibuku yang kedua ibu mertua. Sebagai Muslim kita bukan dituntut merayakan hari ibu sekali setahun kerana dia tidak mencukupi. Kita sebagai anak yang mendakwa anak soleh mesti mendokan ibubapa setiap kali selepas solat lima waktu. Prinsip hidupku “berikanlan kegembiraan kepada ibu selagi hayatnya kerana keberkatan dan kebaikan akan datang kepada kita”. Walaupun kita tak mampu menjadi Uwais al-Qarni terkenal taat kepada ibunya sampai malaikat dan jin mengenalinya, cukuplah kita menjadi Muslim yang soleh kepada ibu kita.

Sunday 4 May 2008

SUNNAH RASULULLAH S.A.W CARA HIDUP KITA

Firman Allah Taala:
“Kemudian jika kamu berbantah2 dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada KITAB ALLAH (QUR’AN) dan SUNNAH Rasul, jika kamu benar beriman kepada ALLAH dan hari akhirat, yang demikian adalah lebih baik bagi kamu dan lebih elok pula kesudahannya. [maksud surah an-nisa 59].

Sahabat-sahabat sekelian, ayat diatas menekankan kepentingan menjadikan hadith Rasulullah s.a.w sebagai sumber rujukan kedua selepas Al-Qur’an. Inilah warisan yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w kepada kita. Al-Qur’an dan Sunnah adalah rujukan terbaik untuk menyelesaikan masalah umat Islam, baik perkara yang sekecil-kecilnya hinggalah perkara yang sebesar-besarnya. Rasulullah s.a.w tidak meninggalkan harta dan pangkat untuk Islam bagi menyelesaikan masalah yang bakal dihadapi oleh umat Islam. Baginda tinggalkan Al-Qur’an dan Sunnahnya. Lihatlah bangsa Arab yang berpegang akan wasiat ini, mereka telah mencipta ilmu-ilmu baru semasa barat mengalami zaman kegelapan. Mereka juga dapat memerintah 2/3 dunia dan menjadi satu bangsa yang sangat dihormati satu ketika dahulu kerana berpegang dengan Al-Qur’an dan Sunnah.

Umat Islam sekarang ini diserang dengan dahsyatnya dari pelbagai sudut, melalui media massa seperti filem-filem dan sebagainya. Ini kerana kita umat Islam sudah tidak dihormati dan tidak ditakuti. Masalah ini berlaku kerana kita tidak kembali kepada ajaran Islam, tidak merujuk Al-Qur’an dan Sunnah sebagai cara hidup. Kehidupan seharian dan akhlak kita jauh dari nur Al-Qur’an dan Sunnah. Bukan sekadar itu sahaja budaya dan amalan Islam terhakis sedikit demi sedikit bermula dari diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita. Apatah lagi negara. Mulia dan hina seseorang Muslim dan juga masyarakat Islam itu bermula sejauh mana pegangan mereka dengan Al-Qur’an dan Sunnah dan mengamalkannya

Pengenalan Ilmu Hadith secara ringkas
Pada permulaan Islam pada zaman Rasulullah s.a.w, para sahabat yang cinta kepada Rusullah menghafaz hadith-hadithnya. Ketika itu mereka tidak menulisnya, hadith dari Abu Said al-Khudri Radiallahuanhu katanya ‘bahawa Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya “janganlah kamu menulis (hadith-hadith) dariku, dan (dengan yang demikian) sesiapa yang telah menulis dariku selain dari Al-Qur’an, maka hendaklah ia memadamnya”
Kemudian datang hadith lain yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan Tarmizi dari Abu Hurairah radiallahuaahu katanya “tatkala Rasulullah s.a.w beroleh kurnia Allah menguasai tanah suci Makkah al-Mukarramah, tampillah baginda berpidato kepada orang ramai…….lalu bangun Abu Shah sambil berkata: “Bolehkah tuan (membenarkan sesiapa) menulis untukku (apa yang tuan sabdakan itu) ya Rasulullah? Baginda menjawab, maksudnya: “tulislah kamu untuk Abu Shah”.

Para ulamak dan ahli hadith telah memberi pendapat antara hadith pertama yang melarang dengan hadith kedua yang mengharuskan menulis hadith Rasulullah s.a.w.
a) Larangan menulis hadith Rasulullah s.a.w pada hadith yang pertama ialah ketika wahyu turun sekali dibimbangi bercampur dengan Al-Qur’an
b) Larangan hadith pertama adalah khas mengenai penulisan hadith bersama dengan Al-Qur’an pada satu lembaran. Hadith kedua mengharuskan sekiranya ditulis pada lembaran yang berasingan
c) Larangan kepada yang kuat ingat yang selamat dari lupa. Sebaliknya diizinkan bagi lemah ingatan dan tidak boleh ditulis dengan lembaran yang ada ayat-ayat Al-Qur’an
d) Larangan hadith yang menerangkan menulis kemungkinan dimansuh dengan hadith yang lain. Pada mulanya Rasulullah s.a.w melarang menulis tetapi apabila hadith Rasulullah s.a.w banyak dan bertambah maka dibenarkan supaya tidak lupa dan mudah dihafaz

Apa pengertian hadith:
Hadith adalah berita-berita sabda nabi (perkataan), perbuatan dan takrir (diam) terhadap sesuatu yang dilakukan orang setelah Rasulullah s.a.w mengetahuinya.

Beza dengan hadith Qudsi:
Hadith Qudsi ialah berita-berita firman tuhan, yang disampaikan erti dan maksudnya oleh Rasulullah s.a.w iaitu perkataan dari Rasulullah s.a.w sendiri.

Apakah yang dikatakan Sanad?
Salasilah (pertalian) yang terdiri dari beberapa orang rawi, seorang demi seorang dimulai dengan guru bagi seorang pengumpul hadith kemudian sahabat yang menerima hadith dari Rasulullah s.a.w sendiri. Seperti contoh dari Zaid bin Arqam radiallahuanhu.

Apakah yang dikatakan matan?
Isi hadith atau apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w itu sendiri atau lafaz-lafaz yang membentuk makna. Seperti contoh sabda Rasulullah maksudnya “setiap amalan dimulakan dengan niat…”.

Hadith dibahagikan kepada beberapa martabat secara umum:
A) Hadith sahih ialah hadith yang cukup padanya lima syarat
i) Sanad perawi hadith bersambung hingga akhir sanad. Tiada yang tertinggal perawinya
ii) Setiap perawi hadith mestilah bersifat adil
iii) Kuat ingatan hadith yang dihafaz (dhabit)
iv) Hadith yang diriwayatkan seorang perawi hadith tidak menyalahi hadith yang diriwayatkan perawi hadith yang ramai
v) Hadith yang diriwayatkan tidak mengandungi kecacatan hadith (ellah hadith)

Ellah” hadith = cacat hadith dari segi perawi hadith, kadang-kala pada matan hadith. Ianya memerlukan perbahasan yang panjang.

B) Hadith Hasan ialah hadith adalah sama syarat dengan hadith sahih. Hanya berbeza dari segi sifat perawi hadith iaitu kurang sedikit adil dan dhabit.

C) Hadith Dhaif ialah hadith yang tidak cukup lima syarat hadith sahih

D) Hadith Mutawatir ialah:
i) Hadith yang diriwayat melalui pancaindera. Iaitu melalui pendengaran dan melihatnya. Ramai melihat dan mendengar apa yang berlaku.
ii) Jumlah rawi (meriwayatkan hadith) yang ramai mustahil mereka berpakat-pakat mengadakan atau membuat hadith palsu

E) Hadith Ahad ialah hadith yang rawi (meriwayatkan hadith) tidak seramai yang meriwayat hadith mutawatir

Hukum menolak hadith Rasulullah s.a.w yang sahih adalah terbatal akidah dan perlu bertaubat dan mengucap dua kalimah shahadah semula.

Golongan yang anti hadith yang tidak mahu menjadikan hadith sebagai sumber hukum dan amalan sudah wujud sejak zaman Imam Syafie. Dikenali juga sebagai GAH (golongan anti hadith). Janganlah kita terikut dengan golongan ini kerana di Malaysia sudah wujud golongan ini. Berhati-hati ketika kita membaca hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Sekurang-kurangnya kita mengetahui sesuatu perkara berserta dengan ilmu, jangan kita bercakap sesuatu perkara tanpa ilmu mengenainya. Kita umat Islam perlu mengetahui hadith Rasulullah s.a.w dan asas-asas ilmu hadith iaitu ulumul hadith.

Firman Allah Taala:
“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang tidak kamu ketahui.” (Al-Isra’:36)

Thursday 1 May 2008

SUNNAH NABI TEMPAT RUJUKAN KITA

Firman Allah Taala
“kemudian jika kamu berbantah2 dalam sesuatu perkara,maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada KITAB ALLAH (QURAN) dan SUNNAH Rasul,jika kamu benar beriman kepada ALLAH dan hari akhirat,Yang demikian adalah lebih baik bagi kamu dan lebih elok pula kesudahannya.[maksud surah an-nisa 59].
Sahabat –sahabat sekelian ayat diatas merupakn kepentingan menjadikan hadis Rasullah sebagai sumber rujukan kedua selepas Al Quran. Ini lah warisan yang ditinggalkan oleh Rasullah kepada kita. Al Quran dan Sunnah adalah terbaik untuk menyelesikan masalah umah Islam, baik perkara yang sekecil-kecilnya hinggalah pekara yang sebesar-besarnya. Rasullah tidak meninggalkan harta dan pangkat untuk Islam bagi menyelesaikan masalah yang bakal dihadapi oleh umat Islam. Baginda tinggalkan Al Quran dan Sunnahnya. Lihatlah bangsa arab yang berpegang akan wasiat ini mereka telah mencipta ilmu-ilmu baru semasa barat mengalami zaman kegelapan. Mereka juga dapat memerintah 2/3 dunia dan bangsa sangat dihormati kerana berpegang dengan Al Quran dan Sunnah.
Umat Islam sekarang ini diserang dengan pelbagai sudut melalui media masa dan filem-filem dengan dahsyatnya. Ini kerana kita umat Islam sudah tidak dihormati dan tidak ditakuti. Masalah ini berlaku kerana kita tidak kembali kepada ajaran Islam tidak merujuk Al Quran dan Sunnah sebagai cara hidup. Kehidupan seharian dan akhlak kita jauh dari nur Al Quran dan Sunnah. Bukan sekadar itu sahaja budaya dan amalan Islam terhakis sedikit demi sedikit bermula dari diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita. Apa tah lagi negara. Mulia dan hina seseorang muslim dan juga masyarkat Islam itu bermula sejauh mana pegang dengan Al Quran dan Sunnah dan mengamalkannya